Hej

Tak fordi du kigger ind på min side og fordi du er nysgerrig på, hvad jeg går og laver.

Jeg har fået en del spørgsmål om gavekort og bestillingsarbejder og om jeg lukker min virksomhed Galleri Skagen.

– og her kommer svarene…

1. Alle gavekort gælder fortsat indtil du kommer og indløser dem hos mig. Der er altså ingen udløbsdato på dem.

2. Alle bestillingsarbejder bliver udført som lovet.

3. Nej, jeg lukker ikke Galleri Skagen, jeg flytter det blot hjem hvor jeg bor på Græsholmvej 7 i Ålbæk. Du er er altid velkommen på besøg, ring gerne i forvejen. Jeg har lavet en aftale med Galleri Bo om at have min kunst repræsenteret i Skagen.

billedkunstner Gitte Toft i sit Atelier på Græsholmvej

Du kan se den officielle pressemeddelelse her:

Rokade i Skagen midtby

Galleri Bo, Galleri Skagen og Sport 24 laver d. 1. oktober en større rokade i midtbyen

Rokaden startede med, at Billedkunstner Gitte Toft, Galleri Skagen, af helbredsmæssige årsager har valgt at ændre på sin forretning.

”Et galleri er en stor mundfuld, når man samtidig er udøvende kunstner. Og efter 4 store operationer de seneste 2 år, har jeg valgt at drosle lidt ned”, fortæller Gitte Toft. – Mit helbred kommer trods alt i første række, siger kunstneren.

”Det har været en vild og spændende rejse at komme her til Skagen – for 5 år siden – og starte galleriet og arbejde med min kunst på fuld tid. Det er og har været det bedste arbejde, jeg nogen sinde har haft. Hver eneste morgen har jeg taget glad på arbejde. Samtaler med både Skagboer og alle de glade feriegæster i Skagen er bare så givende. Hver eneste dag har budt på ros og anerkendelse af mit arbejde, hvilket jo ikke er enhver forundt. Det har været ganske fantastisk og jeg er meget glad og taknemmelig for at det tilkommer mig.

At drive galleri er naturligvis også hårdt arbejde og det er især de mange timer, der skal lægges i det, der koster kræfter. Det lagt sammen med mine sygdomsforløb og mine mange, støt stigende, bestillingsopgaver, fik mig til at spekulere på om, der var andre måder at drive min forretning på.”

Galleri Skagen i Galleri Bo

Løsningen på at drive Galleri Skagen på en anden måde blev løst gennem nogle samtaler mellem Gitte Toft og Pia Krintel, der ejer Galleri Bo på Havnevej. Pia kunne med det samme se det gode match mellem Galleri Bo og Gitte Tofts kunst.

Pias beskrivelse af det: ”Jeg er rigtig glad for at Gitte henvendte sig til mig og at vi hurtigt og nemt fandt en løsning. Jeg glæder mig meget til at tage hendes smukke landskabsbilleder ind i min forretning. Hun maler fantastisk og har på kort til skabt sig et navn på kunstscenen i Skagen.

Galleri Skagen og dermed Gitte Tofts vil derefter fremover være repræsenteret i Galleri Bo.

Det er ikke kun Gittes kunst, der kommer til at indgå i forretningen. Gitte selv vil også være deltids i forretningen om sommeren, hvor vi altid har rigtig travlt. Det glæder vi os til.

Gitte er også stærk i SOME-sammenhænge, det kommer vi også til at nyde godt af.”

En rokade med 3 vindere

Pia Krintel kender forretnings- og gallerilivet i Skagen særdeles godt. Først som ansat hos Galleri Bo i en årrække og de seneste 2 år som ejer af galleriet. Jeg forstår godt Gittes beslutning, siger hun. Det kræver sin kvinde, både at drive galleri og være udøvende kunstner. Den kunstneriske udfoldelse og galleridrift er bare meget forskellige opgaver. Jeg er rigtig glad for at kunne hjælpe Gitte og samtidig føje endnu en dygtig kunstner til mit galleri.

Rokaden i gågaden går smukt op, da Gitte Toft lufter overfor sin nabo, Mathias Nielsen, Sport 24, at hun agter at sige sit lejemål op. ”Jeg har tit hørt Mathias klage over mangel på plads i forretningen. Så jeg tænkte, at nu var der en oplagt mulighed for dem for at udvide deres forretning, hvis ellers udlejeren ville indvillige i det.”

Mathias Nielsen, Sport 24, blev meget begejstret, da han hørte om Gittes planer. – Det kommer jo som ”sendt fra himlen” siger han. Vi har i årevis haft for lidt plads til vores kunder og varer. Vores voksende forretning kræver i den grad albueplads. Det bliver helt fantastisk at kunne lægge over 80 m2 i vores stueetage til og dermed også lave en mindre modernisering.

En samtale med ejendomsmægler Ole Bo, som varetager udlejers interesser i Skagen, fik hurtigt en aftale på plads.

Rasmus fra RJ Arkitektur er på nuværende tidspunkt, ved at sikre sig at, at de to bygninger forsvarligt kan åbnes op for hinanden. Hertil skal brandmyndigheder involveres, og der skal sikres at konstruktionen kan bære åbningen, så 1. sal fortsat bliver hvor den skal.

Ole Bo og udlejer har været meget forstående hele vejen, da mange brikker skal falde på plads før dette kan blive en realitet. Sport24 overtager lejemålet straks efter at Galleri Skagen flytter, og ombygningen starter, så snart den er godkendt kommunalt.

Jeg havde håbet, det var en hurtig proces med at få slået et hul i væggen og flytte lidt rundt på varerne, siger Mathias Nielsen, men det er en meget opfattende proces, hvilket også er fuldt forståeligt. Jeg håber vi kan være klar omkring december med den færdige ombygning. Men lad os nu se, kommunen og byggesagsafdelingen skal jo gennemgå det hele, så alt bliver i orden og den slags tager jo lidt tid.

Gitte Toft er meget tilfreds med tingenes udvikling, og glæder sig til at have mere fokus på sin kunst. Jeg glæder mig til at være mere i mit skønne atelier på min hjemadresse på Græsholmvej i Ålbæk. Jeg vil desuden begynde at holde åbent hus, i de første weekender i sommermånederne juni, juli, august og september hjemme i mit atelier på Græsholmvej i Ålbæk. Desuden er interesserede altid velkommen til at komme forbi i hverdagene efter aftale, siger hun.

Gitte vil både have åbent i atelier og sit private hjem mod forudgående aftale.

Pia Krintel, Galleri Bo, byder Gitte velkommen i galleriet ved en lille reception. Det bliver lørdag den 30/9 fra 10-15 i Galleri Bo, hvor Pia vil være vært med ”et lille glas og lidt godt til ganen”.

rokade i gågaden i Skagen